Powerdogs-Kennels
Powerdogs-Kennels
Powerdogs-Kennels
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Voor alle Kangal, Stafford en pitbull liefhebbers
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Vandaag dagje Zee

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Knut

Knut


Aantal berichten : 138
Registratiedatum : 25-02-11

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptyzo jun 12, 2011 12:48 pm

Vandaag was het mooi weer om een dagje naar Noordwijk te gaan, met een paar andere viervoeter en onze oude kooikerhondje Sjaan, gingen we een mooie wandeling maken.
Noordwijk heeft een stuk strand waar de honden het hele jaar los mogen lopen, je kunt dan lopen tot katwijk.

met z'n alle wachten tot mijn baas weer terug komt, was weer wat vergeten uit de auto, die muts.
Vandaag dagje Zee 12-62

Hm, wat kan ik met dat water?
Vandaag dagje Zee 12-63

Wie ben jij? klein wit ding?
Vandaag dagje Zee 12-66

Kwallen in overvloed
Vandaag dagje Zee 12-67

Ik kom eraan, ik moest even verderop checken baas
Vandaag dagje Zee 12-69

Rennennnnnnn
Vandaag dagje Zee 12-612

Ik ga vast vooruit Sjaan, kom je ook ouwe
Vandaag dagje Zee 12-614

Pff, ik loop niet zo hard meer, laat knut maar gaan uitslover
Vandaag dagje Zee 12-615

Kijk we hebben Katwijk gehaald
Vandaag dagje Zee 12-617

Hee daar is ie weer dat kleine witte ding, even uitdagen
Vandaag dagje Zee 12-625

Nog een andere hond om uit te dagen, helaas zit ik aan de riem omdat ik nog wel eens vergeet hoe groot ik ben haha
Vandaag dagje Zee 12-628

Sjaan doet het kalm aan
Vandaag dagje Zee 12-628

Zo dat was me dagje wel, nu liggen ze allemaal lekker te slapen
Terug naar boven Ga naar beneden
maris
Admin
maris


Aantal berichten : 304
Registratiedatum : 20-06-10
Leeftijd : 37
Woonplaats : Eindhoven

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptyma jun 13, 2011 3:16 pm

erg leuke foto's.
heerlijk zo op het strand uitwaaien met de dogs.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.nudusoriundus.tk
Alphan

Alphan


Aantal berichten : 131
Registratiedatum : 03-07-10
Leeftijd : 42
Woonplaats : rotterdam

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptyma jun 13, 2011 11:43 pm

ik word gewoon jaloers als ik dit zie,
kon ik dat ook maar, Smile

prachtig ....
Terug naar boven Ga naar beneden
maris
Admin
maris


Aantal berichten : 304
Registratiedatum : 20-06-10
Leeftijd : 37
Woonplaats : Eindhoven

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptydo jun 16, 2011 2:32 pm

Alphan schreef:
ik word gewoon jaloers als ik dit zie,
kon ik dat ook maar, Smile

prachtig ....
dan gaan we toch een keer met zijn alle op onze bek
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.nudusoriundus.tk
Knut

Knut


Aantal berichten : 138
Registratiedatum : 25-02-11

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptyzo jun 19, 2011 9:00 am

Maar wat kunnen jullie honden dan niet?

Is het de andere honden die daar zijn?
Het loslopen?
De mensen?

Weet je, ik ken eigenlijk alleen maar Knut en hier in het asiel zitten ze heel af en toe.
Maar die honden waren allemaal nog vrij jong, net als Knut toen ik die ging halen.
Alleen die honden waren heel spontaan, vrij en gezond.
Knut was een uitzondering, heel bang en medisch niet goed.
Dat heeft mij doen besluiten om hem te nemen anders had hij geen tot weinig kans.

Ik kom ze ook nooit tegen, waar ik ook heen ga.
Ik kom op veel plekken, waar veel mensen zijn en ook veel honden evenementen.
mensen vragen vaak wat is dat voor hond, en vele zeggen dan vervolgens daar heb ik wel eens van gehoord.
Ik weet dan nooit zo goed hoe ze dat bedoelen, als negatief of positief.

Terug naar boven Ga naar beneden
maris
Admin
maris


Aantal berichten : 304
Registratiedatum : 20-06-10
Leeftijd : 37
Woonplaats : Eindhoven

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptyma jun 20, 2011 1:00 am

veel kangals kunnen niet goed met andere honden opschieten.
en omdat veel kangals ook erg sterk kunnen zijn en op een strand het ondergrond zacht is is het niet ideaal om dan daar te lopen want dan heb je geen grip.

je kan je voorstellen wat er gebeurt als je met veel kangals bij 1 bent en er 2 bv willen gaan vechten.
normaal op normale ondervloer kennen ze grip zetten en dan hun honden tegen houden.
met strand zand is dit echter moeilijker omdat het glijd en zacht zand is en als dan de eigenaar eronder uit gaat dan kan je zelf wel raden hoe het verder gaat.

er zijn ook zat kangals die wel met andere kennen alleen ook zat die dat niet kennen.
su kan wel met andere zolang ze niet domineren.
zalim begint steeds feller op grotere honden te worden ondank de contact met andere honden die hij altijd gehad heeft.
hij begint volwassen te worden en zich dus ook volwassen te gedragen met hem zal het niet opschieten om op strand zand te gaan lopen.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.nudusoriundus.tk
Knut

Knut


Aantal berichten : 138
Registratiedatum : 25-02-11

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptyma jun 20, 2011 12:15 pm

Ja dat snap ik heel goed en als ze dan gaan ben je nergens meer!


vele mensen zeggen ook van, straks is Knut niet meer zo.

Misschien hebben ze gelijk, maar dat gaat er bij mij nog niet in.
Deels zit natuurlijk in de hond, maar een heel groot deel heb ik toch zelf in de hand.
Ik bepaal hoever hij gaat, trekken en / of blaffen is absoluut niet toe gestaan waar ik ook ben.
En dat doet hij ook niet.
Juist door trekken kan hij dominatie / agressie bij andere honden opwekken

Ik wist van te voren wat voor ras ik in huis nam en vandaar ben ik al bepaalde regels in gaan voeren, die ik misschien bij me andere honden nooit gedaan heb.
Alles wat agressie kan opwekken, mag en doet hij niet.
Hij heeft nog nooit een hond gecorrigeert, hij komt altijd bij mij.
Ik corrigeer die hond, als die in mij ogen te ver gaat ten op zichte van Knut.

Hij mag met iedereen spelen, maar als ik zie dat een hond een andere houding aan neemt ten op zichte van hem, gaat hij aan de riem.
Als Knut een houding aan zal nemen die mij niet bevalt, zal ik hem daar absoluut voor corrigeren, accepteer ik niet.

Tot nu te mag ik nog niet klagen en misschien ga ik straks op me bek.
Dan zal ik eerlijk zeggen dat die mensen toch gelijk hadden.




Terug naar boven Ga naar beneden
maris
Admin
maris


Aantal berichten : 304
Registratiedatum : 20-06-10
Leeftijd : 37
Woonplaats : Eindhoven

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptydi jun 21, 2011 1:02 am

hier wat leeswerk clown

je weet het niet hoe die gaat worden.
hij is nog jong en kan zo blijven maar ook veranderen.
su is van een onzekere hond naar een dominante hond gegaan maar wel erg lief kwa karakter.
ze kan nog steeds los lopen en kan goed met andere honden opschieten maar ze moeten niet dominanter zijn dan haar want dan gaat ze ze uitdagen.
ik heb met haar 2x meegemaakt dat ze ook echt over ging tot gevecht de 1e keer konden we ze snel uit elkaar halen maar de 2e keer heeft het toch even geduurt voor we ze uit elkaar haden.
ik heb haar goed in de hand en ze reageerd goed op mij daar heb ik denk wel geluk mee want anders had ze veel vaker in een gevecht geraakt.
als ik iets niet wil is dat mijn honden andere aanvallen.
su loopt ook altijd als een omaatje mee aan de riem enzo en soms veranderd ze in een puppy vooral als ze een andere hond ziet want ze wil het liefst iedere hond ff checken.
kwa blaffen en janken deed ze op het begin geregeld en vooral in de nacht maar dat is gelukkig veranderd in heel af en toe nog maar en dan blaft ze alleen als ze ook iets hoort.
en ja het gejank dat zit 1maal in de kangal en dat vinden ze dan ook heerlijk om dat af en toe te doen.


zalim heb ik vanaf de geboorte maar moet zeggen eigelijk zoude we er geen houden maar uit eindelijk is zalim blijven "hangen".
de 1e weken heb ik hem dan ook gewoon net zoals de rest behandeld van het nest omdat het niet de bedoeling was dat er 1 zou blijven.
zalim is erg aanhankelijk naar zijn moeder toe alles wat mams doet doet meneer ook.
het heeft dus ook een lange tijd problemen opgewekt door met ze apart weg te gaan.
su is in mei 2010 gesterliceert daarom was ze vanaf in de ochtend tot later in de middag weg en daarna tot de avond binnen gelegen.
zalim weigerde om te eten we hebben alles voor hem bij hem gehad vlees, snoep etc etc niks nam die aan.
vorug jaar wou ik een basis cursus met hem doen op een hondenschool omdat ik meer band met hem wou opbouwen en hem wou leren om eigen poten te staan en niet steeds achter mams te schuilen.
de 1e dag was 1 grote ramp hij was niet zalim meer hij was hellemaal in paniek want mams was er niet.
daarom had ik toen besloten om dit met su te gaan doen en hem zelf te trainen en zo hem te leren minder afhankelijk te zijn van su.
als ik nu ga wandelen bv naar bossen etc dan neem ik ze omstebeurt mee eerst su dan zalim.
su kan niet een hele wandeling op zalim zijn tempo mee lopen omdat ze dan last van haar poot krijgt dus gaan we met su dan ken ze mooi of los lopen of gaan wij op su haar tempo lopen.
als zalim mee gaat dan mag hij los lopen of lopen we op zijn tempo.
zalim is tot een paar maanden geleden een hele lieve hond geweest.
kon met alle andere honden maakte niet uit want als een hond hem ging pakken dan rende die snel achter mams aan.
langzaam begon hij ook zelf uit te dagen door bv als een andere hond blafte terug te grommen ( andere hond blafde bv voor een balletje).
of als een andere hond begon te rennen dat hij er achter aan ging en stiekem in de rug ging happen.
nu de laatste weken wordt het erger.
hij gromt naar alles wat groter is dan zijn maatje ( een hoogpotige jack russel).
sommige daar bij is niks aan de hand maar veelal gromt ie en wil die wel eens in een aanvals positie gaan staan.
hij liep altijd als een slome rond ( hij is groter dan su maar liep net zo hoog als su rond) nu de laatste tijd wil die weleens zich heel groot gaan maken om imposant te doen ofzo.
als ik naar een losloop veld ga met hem dan houd ik hem vast als andere honden komen gromt ie niet meteen dan weet ik dat het goed is.
maar merk ook al heel snel wanneer het fout zou kunnen gaan.
en als ik denk dit gaat misschien fout dan mag hij ook niet los van mij.

mijn honden zijn 2 verwende nesten zoals anneke (admin) het altijd zeg maar ze hebben we een paar hele strenge regels hier.
ze mogen geen andere honden aanvallen.
ze mogen niet naar kinderen of bekenden grommen of wat dan ook.
als ik zeg dat ze iets niet mogen dan moeten ze dat ook geen 2e keer doen.
blaffen voor niks mogen ze niet.
onze plaats is hun terrein en daar hoeven ze niemand toe te laten mits ik er bij ben of het 1 van de andere gezinsleden zijn.
de rest van de dieren hier moeten ze met rust laten.

houden ze zich niet aan de regels dan krijgen ze ook erg goed op hun donder.
ik zal ze niet in elkaar slaan ofzo maar als ik naar buiten kom dan is het vaak al duidelijk zat en anders moeten ze van mij gaan liggen en overgeven en doen ze dat niet ( zalim het er een handje van rondjes om de tafel te gaan rennen) tik ik een keer op hun kont of pak ik een keer een oortje vast ( gewoon zachhandig zonder te trekken, knijpen of wat dan ook) en dan piept zalim alles bij elkaar ( hij heeft erg gevoelige oren) dan gaat hij ook plat liggen en dan is het meestal wel goed.
zo ken ik er ook altijd uit halen wie de dader is want heeft 1 van hun niks gedaan blijft die ook gewoon staan en voelt zich niet aangesproken.

buiten naar mensen zijn ze erg lief.
alleen als ze het niet vertrouwen laten ze het merken door bv tanden te laten zien ( is eigelijk alleen in het donker)
su laat zich alleen niet graag aaien door vreemde en zal zelf komen als ze geaait wilt worden door een vreemde.
ze zal niet bijten ofzo maar zal haar kop weg draaien of gekke bekken trekken.

ik kan opzich iedereen mee de plaats opnemen alleen sommige mensen niet want su beslist ook mee en als ze denkt nee zal ze dit heel duidelijk laten blijken vaak al als de mensen nog binnen in huis staan want dan blaft ze naar de raam toe ( op die persoon gericht)

ik heb voor buiten een anti trek tuig voor de gene die mee gaat.
voor su gebruik ik hem om te voor komen dat ze door blijft draven terwijl ze last van haar poot heeft en voor zalim om hem te leren niet al zijn kracht tegen mij te gebruiken met wandelen.
hiermee is zalim ook erg goed te corriceren.
mijn honden hoeven niet langs mij te lopen maar wil ze wel makkelijk in de hand hebben.
als ze die trek tuig niet om hebben dan heb ik nog genoeg te vertellen maar met tuig is het iets handiger vooral als je op gladde bodem loopt.
ze kunnen beide goed langs lopen als ik wil maar vindt dat niet belangrijk.

de reactie op honden is altijd afwachtend en moeilijk te corriceren.
ik corriceer zalim wel maar het stroomt door zijn bloed en soms is het bloed sterker dan een corrisatie.
ik hoop dat hij net zoals su een beetje wordt en dat de reactie naar andere honden minder gaat worden maar ben bang dat dit in hem blijft zitten ondanks het werk wat we met hem gedaan hebben.

aan de ene kant vindt ik het klote dat hij zo reageerd op andere honden maar aan de andere kant hij is altijd een mietje geweest die niet op eigen poten durfde te staan en nu doet hij dat wel steeds meer.
dat was wel iets wat ik wou zien.
alleen doet ie het nu op bepaalde manier wat soms ook negatief is.

het aller belangrijkste vindt ik dat ze goed voor ons ( het gezin) zijn en dat ik gewoon met ze kan wandelen of mee kan nemen zonder verdere problemen.
als het alles is dat ze soms naar andere honden uitvallen vindt ik dat ene puntje nog niet eens zo heel belangrijk want ik kan ook met een andere tijd stip met ze gaan wandelen.
ze kunnen met elkaar spelen en met de jack russel van eline ( molly88) die ze beide goed accepteren en ze hebben hem opgenomen in de roedel.

ik heb 2 super fijne honden.
ik hoop als hun er ooit niet meer zijn weer een kangal te vinden met zo een karakter en vooral zoals su.

hij was iets langer geworden dan ik dacht dit bericht haha
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.nudusoriundus.tk
Knut

Knut


Aantal berichten : 138
Registratiedatum : 25-02-11

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptydi jun 21, 2011 12:55 pm

haha, maakt niks uit hoor, vind het altijd wel leuk om te lezen.

Het is absoluut geen aanval op wie dan ook hoor, en ik weet heel goed dat sommige dingen de overhand nemen.
En inderdaad als het enigste is, naar andere honden toe daar kun heel goed mee leven en bepaalde dingen ontwijken.

Ik ben er nog lang niet met Knut en dat besef ik me heel goed, en als ik het in goede banen wil blijven houden zal ik toch op deze manier door moeten.
Overal mee naar toe nemen, hondentrainingen door lopen ect.

Het is niet zo dat Knut niet blaffen hoor.
Hij blaft als er onraad is, of als ik hem aan het uitdagen ben, dan rent hij als een daapse.
maar blaffen naar andere honden wil ik niet.
Kijk de ene hond heeft dit en de andere dat, en Knut vind vreemde mensen nog steeds verschrikkelijk eng.
Hij hoeft van mij geen allermansvriend te zijn, maar zal het voor hem zelf prettig vinden als hij gewoon zonder stress in hun aanwezigheid kan zijn, niet het gevoel hoeft het hebben van altijd op zijn hoede zijn.

Je hebt het heel erg getroffen met Su en Zalim, je hebt 2 schatten van honden die voor je familie heel goed zijn, en dat is heel belangrijk.
Dat is ook de inzet die je er zelf in hebt gestoken en daar krijg je heel veel voor terug.

En nogmaals misschien ga ik op me bek en word Knut straks inderdaad heel anders, dan zal ik jullie zekers nog om hulp gaan vragen.
Ik ben superblij met Knut en ik hoop dat hij nog heel lang bij ons mag blijven, we genieten van elke dag dat hij hier is.
En dan te bedenken dat de verwachtingen waren dat hij helemaal geen jaar zal worden.



Terug naar boven Ga naar beneden
maris
Admin
maris


Aantal berichten : 304
Registratiedatum : 20-06-10
Leeftijd : 37
Woonplaats : Eindhoven

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptywo jun 22, 2011 12:46 am

ik vat het ook niet op als een aanval ik weet hoe de kangal in elkaar steekt.
hoe jij met knut omgaat moet je zeker blijven doen.
en mocht hij veranderen schrik je niet terug en gewoon door blijven zetten.
als je ooit hulp nodig hebt staan we hier allemaal klaar voor je.
dat het geen allermans vriend is hoeft ook niet knut heeft een verleden en daar zal nog veel werk aan vast zitten voor hij weer een paar stappen verder is.

gewoon blijven door zetten en geniet van hem zolang het kan.
hij kon geen 1 jaar worden volgens verwachting maar wie weet wordt ie wel 12 jaar.
ik hoop het voor je dat ie oud mag worden
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.nudusoriundus.tk
Alphan

Alphan


Aantal berichten : 131
Registratiedatum : 03-07-10
Leeftijd : 42
Woonplaats : rotterdam

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptyza jun 25, 2011 8:30 am

Maris heeft het toevallig wel goed getroffen met zalim, bij Hunkar was al vanaf het begin een bepaalde aggressie naar honden en vreemde mensen,
en sinds kort ook naar auto's, fietsen, scooters, motors, en noem het maar op, ik corrigeer ze telkens, maar op het moment dat ze een andere hond zien, kan je ze corrigeren wat je wilt, ze hebben grof gezegd schijt aan je, als alles voorbij is weten ze dat ze fout waren en bieden ze excuus aan door gelijk te zitten en zielig kijken en pootje geven, maar dan negeer ik ze volledig. het is gewoon soms erg irritant, maar het blijven mijn schatten, maar ik kan ze niet los laten, en dat is jammer
Terug naar boven Ga naar beneden
maris
Admin
maris


Aantal berichten : 304
Registratiedatum : 20-06-10
Leeftijd : 37
Woonplaats : Eindhoven

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptydi jun 28, 2011 1:38 am

Alphan schreef:
Maris heeft het toevallig wel goed getroffen met zalim, bij Hunkar was al vanaf het begin een bepaalde aggressie naar honden en vreemde mensen,
en sinds kort ook naar auto's, fietsen, scooters, motors, en noem het maar op, ik corrigeer ze telkens, maar op het moment dat ze een andere hond zien, kan je ze corrigeren wat je wilt, ze hebben grof gezegd schijt aan je, als alles voorbij is weten ze dat ze fout waren en bieden ze excuus aan door gelijk te zitten en zielig kijken en pootje geven, maar dan negeer ik ze volledig. het is gewoon soms erg irritant, maar het blijven mijn schatten, maar ik kan ze niet los laten, en dat is jammer

ik heb het idd goed getroffen met zowel zalim als su.
hoop ook dat als er weer een nieuwe kangal komt ( naar su en zalim) dat deze een net zo fijn karakter krijgt.
maar dan zal ik wel de l*l zijn en alles krijgen wat ik nu niet heb met hun Embarassed

hunkar was vanaf het begin al een uitslovertje in het nest al.
persies zijn vader
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.nudusoriundus.tk
Alphan

Alphan


Aantal berichten : 131
Registratiedatum : 03-07-10
Leeftijd : 42
Woonplaats : rotterdam

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptydi jun 28, 2011 2:24 am

en heel toevallig krijg ik die uitslover mee, bedankt he Razz Very Happy

nee maar ECHT BEDANKT, ben toch heeeeeeeeeeeeelll blij met hem.
Terug naar boven Ga naar beneden
maris
Admin
maris


Aantal berichten : 304
Registratiedatum : 20-06-10
Leeftijd : 37
Woonplaats : Eindhoven

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptydo jun 30, 2011 12:13 am

Alphan schreef:
en heel toevallig krijg ik die uitslover mee, bedankt he Razz Very Happy

nee maar ECHT BEDANKT, ben toch heeeeeeeeeeeeelll blij met hem.

hunkar is wel 1 van de mooiere van het nest samen met baron.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.nudusoriundus.tk
Alphan

Alphan


Aantal berichten : 131
Registratiedatum : 03-07-10
Leeftijd : 42
Woonplaats : rotterdam

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptyzo jul 03, 2011 5:28 am

ja en 1 van de brutalere en stoutste en gestoordste van het nest SmileRazz
Terug naar boven Ga naar beneden
maris
Admin
maris


Aantal berichten : 304
Registratiedatum : 20-06-10
Leeftijd : 37
Woonplaats : Eindhoven

Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Emptyzo jul 03, 2011 8:48 am

Alphan schreef:
ja en 1 van de brutalere en stoutste en gestoordste van het nest SmileRazz
dat geloof ik ook meteen direct
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.nudusoriundus.tk
Gesponsorde inhoud





Vandaag dagje Zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag dagje Zee   Vandaag dagje Zee Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vandaag dagje Zee
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Gewoon wat foto's van vandaag
» zalim had er vandaag erg veel zin in

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Powerdogs-Kennels :: Fotohoekje Kangals-
Ga naar: